Zoekmachine optimalisatie

Is jouw website technisch in orde en hoe zit 't met je content?

Wij kunnen je helpen!
Het internet is groot, heel groot. En bomvol met websites, blogs, nieuws, video’s en afbeeldingen. Bijna ieder bedrijf in alleen al Nederland heeft een of meerdere websites. Bedenk dat er ongeveer 850.000 bedrijven zijn in Nederland en de rekensom is snel gemaakt. Hoe wordt jouw website gevonden door een klant of opdrachtgever?

Om gevonden te worden is zoekmachine optimalisatie onmisbaar. Zoekmachine optimalisatie (kortweg: SEO) houdt in dat je je website optimaliseert, zodat deze makkelijk door google kan worden geïndexeerd. Zoekmachine optimalisatie is niet iets wat je eenmalig inkoopt. Het is een doorlopend proces en bestaat uit vele elementen.

SEO is te verdelen in twee hoofdgroepen, technische optimalisatie (hoe zit de HTML in elkaar) en content optimalisatie (de inhoud van je website).

Bij Swerk zijn we goed op de hoogte van zoekmachine optimalisatie. Onze websites zijn technisch geoptimaliseerd en het WordPress beheersysteem heeft veel opties waarmee je de content van je website verder kunt optimaliseren.

Technische optimalisatie

Als alles technisch in orde is dan kan een zoekmachine jouw website makkelijker indexeren en hierdoor ben je beter vindbaar.

Een aantal elementen zijn:

  • Goede laadtijd van de website (op desktop en mobiel.)
  • Optimalisatie voor mobiel (responsive design)
  • Titel (pagina titel moet tussen de 10 en 64 karakters)
  • Meta Descriptions (unieke pagina omschrijving van maximaal 150 tekens)
  • Geen dubbele content (titels, omschrijvingen, broodteksten)
  • Goed gebruik van h1, h2, h3, h4, h5 en h6 headings (pagina koppen)
  • Zichtbaarheid op sociale netwerken (dit wordt steeds belangrijker)
  • Gebruik het alt (alternative) attribuut voor iedere afbeelding.
  • Voeg een Sitemap toe aan je website (voor nóg betere Google indexatie)
  • Favicon (klein icoontje in bovenbalk van je webbrowsers)
  • Herschreven url’s (zoekmachine vriendelijke url’s)

De wens van ieder ondernemer is om niet alleen vindbaar te zijn maar ook een hoge positie in de zoekresultaten te behalen. Daarvoor is meer nodig dan alleen een optimalisatie van de techniek.

Content optimalisatie

Misschien nog wel belangrijker dan de techniek, is de content, de teksten op je website. Je wil namelijk gevonden worden op bepaalde zoektermen (keywords). Daarnaast helpt het ook als je je website aandacht geeft. Regelmatig je content aanpassen of content toevoegen (denk hierbij aan een Blog) zorgt ervoor dat Google jouw website vaker indexeert en dit bevordert jouw ranking.

Checklist voor een goede organische ranking:

  • Gebruik de zoekterm in de title tag van de pagina. (tussen 10 en 70 tekens)
  • Gebruik de zoekterm in de meta description tag (een paginaomschrijving met een korte beschrijving over de inhoud van de pagina)
  • Gebruik de zoekterm in de H1 tag (titel)
  • Gebruik de zoekterm in de H2 tag (subtitel)
  • Neem de zoekterm op in de broodtekst van de pagina.
  • Gebruik de zoekterm in H3, H4 tags
  • Probeer de zoekterm ook in de URL van de pagina te krijgen
  • Geef afbeeldingen een naam die betrekking heeft op de zoekterm
  • Gebruik de zoekterm in de ALT en TITLE attributen van de foto’s
  • Maak gebruik van landingspagina’s en zorg dat de zoekterm in de url staat
  • Je kunt de zoekterm ook nog gebruiken in de navigatie van de website

 

Je zult zien dat als je de bovenstaande lijst goed doorvoert in jouw website je al snel een betere organische ranking krijgt.