SEO

Zoekmachine optimalisatie. Is jouw website technisch in orde en hoe zit 't met je content?
Wij kunnen je helpen!

Bij Swerk zijn we goed op de hoogte van zoekmachine optimalisatie. Onze websites zijn altijd technisch geoptimaliseerd en ons beheersysteem heeft een aantal opties waarmee je de content van je website ook kunt optimaliseren.

Het internet is groot, heel groot. En vol, bomvol met websites, blogs, nieuws, video’s en afbeeldingen. Bijna ieder bedrijf in alleen al Nederland heeft een of meerdere websites. Bedenk dat er ongeveer 850.000 bedrijven zijn in Nederland en de rekensom is snel gemaakt. Hoe wordt jouw website gevonden door een klant of opdrachtgever?

Om gevonden te worden is zoekmachine optimalisatie onmisbaar. Zoekmachine optimalisatie (kortweg: SEO) houdt in dat je je website optimaliseert, zodat deze makkelijk door google kan worden geïndexeerd. Als google jouw website makkelijk kan ‘crawlen’ dan draagt dit bij aan een betere vindbaarheid op het World Wide Web.

Maar SEO is voor veel ondernemers een grijs gebied van lastige en technische internet toepassingen. En ben je net op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, dan verandert Google het zogenaamde algoritme.

Zoekmachine optimalisatie is niet iets wat je eenmalig inkoopt. Het is een doorlopend proces en bestaat uit vele elementen. Het regelmatig bijhouden en eventueel aanpassen van je content is er slechts één van.  

SEO

SEO is te verdelen in twee hoofdgroepen, technische optimalisatie (hoe zit de HTML in elkaar) en de optimalisatie van de content (de inhoud van je website).

Technische optimalisatie

Als alles technisch in orde is dan kan een zoekmachine jouw website makkelijker indexeren (crawlen) en hierdoor ben je beter vindbaar.

De belangrijkste elementen zijn:

  • Goede laadtijd van de website (op desktop en mobiel.)
  • Optimalisatie voor mobiel (responsive design)
  • Titel (pagina titel moet tussen de 10 en 64 karakters)
  • Meta Description (unieke pagina omschrijving van maximaal 150 tekens)
  • Meta Keywords (De keywords worden door Google niet meer gebruikt maar door Yahoo en andere zoekmachines wel. In Amerika bijvoorbeeld is Yahoo zeer populair.)
  • Geen dubbele content (titels, omschrijvingen, broodteksten)
  • Goed gebruik van h1, h2, h3, h4, h5 en h6 headings (pagina koppen)
  • Zichtbaarheid op sociale netwerken (dit wordt steeds belangrijker)
  • Gebruik van Open Graph Protocol (hiermee koppel je je webpagina makkelijker aan Facebook).
  • Google analytics code (hiermee koppel je de website aan het google analyse programma)
  • Gebruik het alt (alternative) attribuut voor iedere afbeelding. (Nb. Het gebruik een title (titel) attribuut  is geen noodzaak maar hier wordt in sommige audits wel naar gekeken.)
  • W3C validatie (De HTML moet foutloos zijn)
  • Voeg een Sitemap toe aan je website (voor betere Google indexatie)
  • Robot tekst (deze geeft aan hoever de zoekmachine mag zoeken binnen jouw site)
  • Favicon (klein icoontje in bovenbalk van je webbrowsers)
  • Herschreven url’s (zoekmachine vriendelijke url’s)

De wens van ieder ondernemer is om niet alleen vindbaar te zijn maar ook een hoge positie in de zoekresultaten te behalen. Daarvoor is meer nodig dan alleen een optimalisatie van de techniek.

Optimalisatie van de content

Misschien nog wel belangrijker dan de techniek, is de content, de teksten op je website. Je wil namelijk gevonden worden op bepaalde zoektermen (keywords).

Als een zoekterm op de juiste manier in de tekst wordt verwerkt is een hogere positie in Google mogelijk. Als je dit goed op orde wilt hebben dan is het verstandig om een tekstschrijver in te huren die jouw web-teksten, titels, subtitels en pagina omschrijvingen (meta description) optimaliseert. Swerk Online heeft deze expertise vlak bij huis dankzij een groot netwerk van freelancers.

Checklist voor een goede organische ranking:

  • Gebruik de zoekterm in de title tag van de pagina. (tussen 10 en 70 tekens)
  • Gebruik de zoekterm in de meta description tag (een paginaomschrijving met een korte beschrijving over de inhoud van de pagina)
  • Gebruik de zoekterm in de H1 tag (titel)
  • Gebruik de zoekterm in de H2 tag (subtitel)
  • Neem de zoekterm op in de broodtekst van de pagina.
  • Gebruik de zoekterm in H3, H4 tags
  • Probeer de zoekterm ook in de URL van de pagina te krijgen
  • Geef afbeeldingen een naam die betrekking heeft op de zoekterm
  • Gebruik de zoekterm in de ALT en TITLE attributen van de foto’s
  • Maak gebruik van landingspagina’s en zorg dat de zoekterm in de url staat
  • Je kunt de zoekterm ook nog gebruiken in de navigatie van de website

Je zult zien dat als je de bovenstaande lijst goed doorvoert in jouw website, je al snel een betere organische ranking krijgt.

Wat kan je nog meer doen

Ons CMS Sitesync biedt standaard mogelijkheden om naast je teksten ook je pagina-titel, meta description en meta keywords handmatig in te voeren. Is het voor jouw bedrijf heel belangrijk om een hoge ranking te hebben en te houden? Dan kunnen wij je daarbij helpen. Neem contact met ons op

Neem contact met ons op

Analyse tools die de moeite waard zijn:

http://nibbler.silktide.com
https://www.woorank.com
https://raven-seo-tools.com/tools/

Get in touch!

Gebruik ons contact formulier en wij nemen spoedig contact met je op.

Get in touch