Responsive of 'device friendly'

Naast search engine optimization SEO wordt er tegenwoordig ook veel geschreven over responsive webdesign. Sommige verhalen positief, sommige negatief, hier en daar wordt geschreven over ‘een nieuwe hype”.

Mike de Graeve
Leestijd 15 min.

Responsive of 'device friendly'

Maar is het ook een hype of kunnen we simpelweg stellen dat het verdomde handig is. JA! is mijn persoonlijk mening.

Natuurlijk moeten wij onze klanten goed informeren over het proces dat naar een succesvolle webpresence leidt. Je denk hierbij aan een designfase voor elk device. We moeten onderzoek gaan doen: wat zijn je doelen per device, wie is je publiek en wanneer willen ze wat zien. Voor een mobieltje zal je al gauw moeten denken aan een afzonderlijke App om de user experience van het device te behouden. Alles bij elkaar wordt het een prijzige website en dit is niet voor elke klant weggelegd.

Bij responsive webdesign doen we feitelijk niks meer dan pagina elementen herschikken. De website blijft hierdoor goed leesbaar en hoeft niet meer gescaled te worden als je deze op een mobieltje bekijkt. Er kunnen elementen worden toegevoegd of weggelaten naarmate het browserscherm groter of kleiner word. En er hoeft feitelijk ook maar 1 design gemaakt te worden. Naar mijn mening maakt het niet uit of je dit ‘mobile first’ doet of  ‘desktop first’. Ik denk dat dit per project bekeken moet worden.

Responsive webdesign is dus een prima tussenoplossing en misschien is de term ‘Device Friendly’ een betere benaming voor dit handige stukje innovatie.